8. osztály

A LAJTA MONITOR HADIHAJÓN JÁRTUNK

2017. szeptember 13-án a 8. osztállyal megnéztük a Parlamenttől nem messze egy kis kikötőben állomásozó Lajta múzeumhajót, amely közel fél évszázadon keresztül az Osztrák-Magyar Monarchia hadiflottájában szolgált. A hadihajót az első világháborúban is bevetették a magyar határok védelmére, a háború elvesztése után pedig leszerelték. A Hadtörténeti Intézet és Múzeum néhány évvel ezelőtt felújította, és ma pont úgy néz ki, mint 130 évvel ezelőtt.

A látogatást a hajó fedélzetén kezdtük, a tárlatvezető sisakokat osztott ki, majd meredek fémlétrán lemásztunk a legénységi szállásra. Minek ez a sisak? – gondoltuk -, de rögtön vissza is vontuk, miután a legelső kiálló vasba bevertük a fejünket. Rendkívül szűk a tér, egy átlagosnál alacsonyabb ember is csak a nyakát behúzva tud közlekedni. Nem volt ez egy vidám hely, ablakai sem voltak, nagy volt a meleg, ha tehették, a matrózok inkább a fedélzeten aludtak. A hajótér végigjárása közben megnézhettük a legénységi szállást, a parancsnoki kabint, a lövegkamrát, a gép- és kazánházat, továbbá a Lajta történetét bemutató kiállítást.

A Lajta monitort 1871-ben bocsátották vízre Újpestnél, különlegessége az úgynevezett monitoros szerkezet.

Ez egy forgatható páncélozott ágyútorony, ami kicsi volt, így alig emelkedett ki a vízből. Miért volt ez óriási újítás? Egy ilyen ágyúval nem kellett az ellenség felé fordulni, hogy eltalálhassák, mert elég volt az ágyútornyot elforgatni. A másik előny az volt, hogy a kicsi, a vízből alig kiálló monitor úgy látta a külső tájat, hogy eközben kicsi célpont volt, nehezen lehetett tehát eltalálni. Ilyen hajót először az Egyesült Államokban gyártottak, majd az Osztrák-Magyar Monarchia hadserege is gyártott monitor típusú hajót.

A Lajta Monitor Múzeumhajón kellemes és hasznos órát töltöttünk el, látogassátok meg, mindenkinek csak ajánlani tudjuk! Ha kíváncsiak vagytok a monitor hajók kialakítására, technológiájára, történetére, ha igazi hadihajót szeretnétek látni, ne hagyjátok ki! Már csak azért is érdemes megnézned, mert ilyen típusú múzeumhajóból a világon mindössze kettő létezik. Az egyik Dél-Amerikában, Chilében, a másik pedig Budapesten. A hajó a teleket nem a Dunán, hanem úgynevezett szárazdokkban tölti a jég és fagy miatt. A kiállítás 2017. szeptember 20-ig volt nyitva, legközelebb 2018 májusától lesz ismét látogatható.